Tatry - przewodnik turystyczny, opisy atrakcji, przebieg szlaktów turystycznych, podtatrzańskie miejscowości, gotowe plany wycieczek, noclegi i wiele więcej...

Szlaki piesze łatwe

Wodogrzmoty Mickiewicza (inaczej Wodospady Mickiewicza) znajdują się w miejscu połączenia Doliny Białki i Doliny Roztoki, przy trasie z Palenicy Białczańskiej do Morskiego Oka. Tuż za nimi znajduje się skrzyżowanie ze szlakiem zielonym prowadzącym na prawo do Doliny Pięciu Stawów, a na lewo do Schroniska w Roztoce.

Czytaj dalej

Rakoń to szczyt o wysokości 1879 m n.p.m. w Tatrach Zachodnich. Przez jego wierzchołek przechodzi granica polsko-słowacka. Zbocza Rakonia opadają do trzech dolin – od strony słowackiej do Doliny Łatanej i Doliny Rohackiej, natomiast od strony polskiej do Doliny Chochołowskiej. Od sąsiadującego z nim od północy Grzesia (1653 m n.p.m.) oddzielony jest Łuczniańską Przełęczą (1602 […]

Ornak Ornak to grzbiet w Tatrach Zachodnich, zbudowany z piaskowców kwarcytycznych, oddzielający Dolinę Pyszniańską (górna część Doliny Kościeliskiej) od Doliny Starorobociańskiej (największe, wschodnie odgałęzienie Doliny Chochołowskie. Jest bocznym odgałęzieniem grani głównej Tatr, biegnącym w kierunku północnym od Siwej Przełęczy do Iwaniackiej Przełęczy. Grzbiet Ornaku składa się z kilku szczytów oddzielonych od siebie przełęczami: Kotłowa Czuba […]

Nosal Szczyt Nosal (1206 m n.p.m.) położony jest pomiędzy Doliną Olczyską, a Doliną Bystrej w Tatrach reglowych. Sam szczyt jest skalisty i dość rozległy. Jest to dobre miejsce na odpoczynek, można usiąść na skałach i podziwiać piękne widoki – jednak należy zachować ostrożność, gdyż zachodnie oraz północno – zachodnie zbocza są bardzo strome. Zdarzały się […]

Czytaj dalej

Smreczyński Staw to położone w Tatrach Zachodnich, w dolnej części Doliny Pyszniańskiej, górskie jezioro morenowe. Leży na wysokości 1227 m n.p.m. i ma powierzchnię około 0,8 ha. Jego średnia głębokość wynosi 1,8 m, a w najgłębszym miejscu – nieco ponad 5 m.

Sanktuarium Maryjne na Wiktorówkach (lub Sanktuarium Matki Bożej Królowej Tatr lub Sanktuarium Matki Bożej Jaworzyńskiej) mieści się w Dolinie Złotej, na wysokości ok. 1145 m n.p.m. tuż poniżej Rusinowej Polany.

Rusinowa Polana zajmuje powierzchnię ok. 100 ha i leży na wysokości 1170 – 1300 m n.p.m. Rozciąga się z niej piękny widok na Tatry Wysokie – zarówno polskie jak i słowackie. Widać stąd Hawrań, Murań, Gerlach, Ganek, Rysy, Mięguszowieckie Szczyty i wiele innych.

Czytaj dalej

Rówień Waksmundzka położona na wysokości 1400-1440 m n.p.m. pomiędzy Gęsią Szyją, a Małą Koszystą, była niegdyś częścią wypasanej Hali Waksmundzkiej. Od czasu zaprzestania wypasu owiec stopniowo zarasta, obecnie jej powierzchnia wynosi ok 2,5 ha. Rozpościera się z niej piękny widok na Tatry Bielskie.

Przełęcz między Kopami jest usytuowana pomiędzy Wielką Królową Kopą i Małą Królową Kopą. Co ciekawe, pierwsza z nich, nosząca przydomek Wielka, osiąga wysokość 1531 m n.p.m. i jest o 46 metrów mniejsza od Małej, która wznosi się na wysokość 1577 m n.p.m.

Polana Kalatówki położona jest w Dolinie Bystrej na wysokości 1185 – 1198 m n.p.m., a jej powierzchnia wynosi ok. 13 ha. Opadają do niej stoki Kalackiej Turni (1383 m n.p.m.) i południowo–wschodnie stoki Białego Grzbietu (łączącego Giewont z Krokwią), zwane Kalackim Upłazem.