Odżywki i suplementy przedtreningowe – co powinna zawierać najlepsza przedtreningówka?

Odżywki przedtreningowe (przedtreningówki) to jedne z najpopularniejszych suplementów stosowanych przez sportowców. Dziś zastanowimy się co powinno charakteryzować najlepsze odżywki przedtreningowe.

Czym są suplementy przedtreningowe?

Jak sama nazwa wskazuje – przedtreningówki są grupą suplementów diety dedykowaną do zażywania przed aktywnością i wysiłkiem fizycznym. Jej przyjęcie ma na celu poprawę możliwości wysiłkowych (siła, prędkość, moc), a niejednokrotnie także maksymalizację funkcji kognitywnych, niepomijalnych w trakcie wysiłku, jak skupienie, tempo reakcji czy ograniczenie odczuwanego zmęczenia i bólu.

W jakim celu stosuje się przedtreningówki?

Stosowanie odżywek przedtreningowych, w myśl zasady, powinno poprawiać wyniki sportowe. Jednocześnie musimy pamiętać o innych aspektach, jak możliwość zwiększania komfortu treningu, poprawa waskularyzacji czy pompy mięśniowej. Stąd też, chcąc ująć krótko rolę przedtreningówek, można stwierdzić, że mają one być grupą zarówno ergogeniczną (maksymalizującą osiągi sportowca) jak również pewnym komfortowym i wygodnym rozwiązaniem, pozwalającym, po dniu pełnym wrażeń i wyzwań, wykonać solidną, „godną” jednostkę treningową z której będziemy zadowoleni i która przyczyni się do poprawy formy i stanu zdrowia.

Kiedy sięgać po przedtreningówki?

Powody sięgania po odżywki przedtreningowe jest wiele – niektórzy robią to w konkretnym celu, a inni – z przyzwyczajenia lub „bo wszyscy coś biorą przed treningiem”. Oczywiście – powinniśmy sięgać po nie wyłącznie w momencie „potrzeby” i chcąc uzyskać konkretne rezultaty, w innym wypadku takie zabiegi suplementacyjne tracą sens. Dobrym momentem na rozważenie przedtreningówki jest konieczność wykonania treningu po ciężkim dniu, kiedy nasz układ nerwowy jest już nieco zmęczony, a my chcemy dać z siebie wiele na treningu. Pobudzenie i wzrost koncentracji dzięki np. kofeinie, wzrost syntezy tlenku azotu i odczuwanej pompy mięśniowej poprzez dodatek argininy w stanie wolnym lub jako AAKG, większa generowana moc dzięki kreatynie (i nie, nie musi to być wychwalany jabłczan, wystarczy monohydrat;-) ) czy poprawa wydolności w czym specjalizuje się beta-alanina (pamiętajcie, że tą należy przyjmować regularnie i cyklicznie, a nie tylko od przypadku do przypadku wraz z boosterem przedtreningowym!) – brzmi obiecująco? Jasne! I właśnie dlatego tak kochamy pre-workouty!

Co powinna zawierać najlepsza przedtreningówka?

Wszystko zależeć będzie od Twoich potrzeb – suplementy mające pobudzać zawierają kofeinę lub ekstrakt guarany, ale na rynku znajdziemy też przedtreningówki bez tego dodatku. Odżywki typu „pump” mają w składzie sporo boosterów azotu, jak wspomniana wyżej arginina, czy cytrulina. Suplementy dedykowane wytrzymałościowcom opiewają czasem w dodatek dwuwęglanu sodu (sody oczyszczonej), często znajdziemy w nich także aminokwasy (BCAA lub EAA), elektrolity i dodatek węglowodanów. Coraz większe uznanie dobywają azotany pochodzące z soku z buraka lub koncentratów wspomnianego soku – ich wpływ na organizm możemy określić zarówno jako prosportowy (poprawa generowanej mocy i wydolności), jak i prozdrowotny (ograniczają zlepianie się płytek krwi – działają przeciwzakrzepowo, mają także potencjał obniżania, w pewnym stopniu, ciśnienia tętniczego krwi, działają też przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie).

Czy każdy potrzebuje przedtreningówek?

Mówiąc krótko – nie, szczególnie nie przed każdym treningiem – pamiętajcie, że na niektóre substancje wykształcamy tolerancję (np. kofeina) i ich odczuwalane działanie nieco słabnie z czasem. Inne, jak np. beta-alanina powinny być przyjmowane z przerwami. Stąd też – przedtreningówki warto przyjmować przed ciężkimi treningami/okresami lub zmieniać produkty o takie z różnym składem – byśmy zawsze sięgali po to czego potrzebujemy.

Polana Chochołowska

Polana Chochołowska

Polana Chochołowska, o długości około 700 m i szerokości około 350 m, jest największą polaną w polskiej części Tatr. Leży na wysokości 1090 – 1150 m n.p.m. pomiędzy masywami Hrubasa (1944 m n.p.m.), Bobrowca (1663 m n.p.m.), Grzesia (1653 m n.p.m.) i Trzydniowiańskiego Wierchu (1758 m n.p.m.).

Czytaj więcej »

Willa Poraj

Willa „Poraj” została wybudowana w 1887 r. w stylu szwajcarskim / tyrolskim, według projektu Fryderyka Kallaya. Jej pierwsza nazwa brzmiała „Marya”, od imienia pierwszej właścicieli Marii Makswaldowej, która prowadziła tu pensjonat do roku 1909.

Czytaj więcej »

Chata Sabały

Chata Sabały, wzniesiona na przełomie XVII i XIX wieku, była domem rodzinnym znanego na całym Podhalu, legendarnego górala – Jana Krzeptowskiego, zwanego Sabałą. Zabytkowy, drewniany

Czytaj więcej »
Polana Strążyska

Polana Strążyska

Polana Strążyska to podłużna hala wielkości nieco ponad 2 ha, położona na wysokości 1020-1060 m. Niegdyś służyła, jako miejsce wypasu owiec, po czym pamiątką są stojące na niej szałasy pasterskie. Stąd też jej nazwa pochodząca od słowa „strąga” – zagroda do dojenia owiec.

Czytaj więcej »

Kościół w Murzasichlu

Kościół pw. Najświętszej Marii Panny – Królowej Świata został wybudowany w 1955 roku. W budowie społecznie brali udział mieszkańcy kilku okolicznych miejscowości – Murzasichla, Budzowego Wierchu, Małego Cichego i Majerczykówki.

Czytaj więcej »

Dolina Olczyska

Dolina Olczyska jest doliną reglową o powierzchni ok. 4,5 km² leżącą pomiędzy Nosalem (1206 m n.p.m.), a Małym (1167 m n.p.m.) i Wielkim Kopieńcem (1328 m n.p.m.).

Czytaj więcej »

Artykuł sponsorowany (reklamowy) / Materiał Partnera.